17 Dec 2011

Himmel av sugrör DIY-projekt

För mig är en himmel av halmstrå ett traditionellt julpynt. Idag har jag försökt mig på att göra en egen, av sugrör.

Himmeln grundelement är en oktaeder. Beroende på strånas längd blir den antingen större eller mindre. Sätt igång själv och gör enkla grundelement i olika storlekar som du kan använda som julgranspynt. Eller gör en invecklad mobil, bestående av flera olika storlekars element.

Här följer en enkel instruktion på hur du gör grundelementet.

DIY-project for the handy ones. Make a traditional Finnish straw mobile from the leftover of yesterdays drink, the straw.



Du behöver en vass kniv, sugrör, linjal, sytråd och en nål
Skär till så långa element du vill ha. Jag använde mig av 5cm bitar.
trä tre stycken rör på sytråden.
Bind ihop de tre bitarna till en triangel.

Lägg till två delar och knyt ihop dem med den redan färdiga triangeln.
Knyt ihop de två bitarna och lägg till två till
Lägg till två bitar tills du har fem trianglar. Lägg till ännu en bit
Knyt ihop den sista delen med med den första delens snörstump
Trä nålen igenom ett av rören och knyt ihop delarna så du får ett färdigt element.

No comments:

Post a Comment